Кагарлицьке ВП Обухівського відділу ГУНП в Київській області повідомляє,що останнім часом на телефони мешканців Кагарлицького району почали дзвонити телефонні шахраї. Найбільш поширений вид телефонного шахрайства – дзвінок на мобільний телефон начебто від співробітника банку. Схеми дії шахраїв такі:
Підвищення кредитного ліміту.Невідомий, який представляється співробітником банку, пропонує продовжити дію кредитної картки або підвищити кредитний ліміт на ній. Отримавши згоду на пропозицію, повідомляють, що для здійснення необхідної операції йому потрібні номер картки, термін її дії та розміщений під магнітною стрічкою cvv-код. Виказавши ці реквізити, людина отримує SMS-повідомлення з паролем доступу, який, не замислюючись, диктує шахраєві. Через кілька хвилин на мобільний приходить SMS з банку, однак на цей раз – про зняття з грошей з рахунку. Інколи постраждалі ще вірять, що SMS про зняття готівки це, мовляв, технічна процедура, і через кілька хвилин гроші будуть нараховані, але згодом розуміють, що це обман.
Блокування картки через воєнні дії на сході.Знову ж таки спрацьовує схема "дзвінка клієнтові з банку", де в ході розмови шахрай повідомляє, що у зв’язку з воєнними діями на Сході потрібно обновити/підтвердити ваші дані, інакше картки будуть заблоковані. Далі все йде по відпрацьованому сценарію. Переляканий клієнт банку виказує всю персональну інформацію, зокрема секретні паролі й SMS, а отже лишається з пустими кишенями.
Помилкове поповнення мобільного.Ви отримуєте SMS про поповнення рахунку вашого мобільного від невідомого. Через деякий час – дзвінок від дівчини, мовляв, вибачте, але я помилково поповнила ваш рахунок, поверніть, будь ласка, гроші. Ця чемна дівчина навіть розкаже, що саме натиснути на мобільному, щоб повернути їй гроші, якщо ви не знаєте. І ось, через деякий час, ваш мобільний вже заблокований, а через систему інтернет-банкінгу зняті кошти. Але про це ви дізнаєтеся не одразу, бо ваш номер мобільного вже не ваш – він у руках шахрая.
Оголошення про продаж/купівлю в Інтернет.Ви дали оголошення про продаж дитячої колиски чи весільної сукні в Інтернет. Вам дзвонять, цікавляться й погоджуються з ціною. Для перерахунку пропонують швидкий спосіб – перекинути гроші на картку. Вам повідомляють, що зараз перекажуть кошти. А через деякий час передзвонюють й кажуть, що щось не виходить, мабуть треба підтвердити, що на картці є гроші й вона платіжна. Далі, в телефонному режимі, клієнта "підводять" до банкомату чи терміналу й надиктовують комбінацію для грошового переказу, яку власними руками набирає клієнт. Далі приходить SMS з кодом підтвердження, який дуже чекає шахрай. Ви говорите цей код і все – грошей на картці більше немає.
Благодійні операції. Ви шукали волонтерів для передачі теплого одягу бійцям АТО або ви людина, якій самій потрібна допомога і збираєте кошти на операцію чи лікування. Дзвінок на мобільний, шахрай каже, що готовий перерахувати гроші на допомогу. Але гроші будуть перераховуватися з поточного рахунку фірми, а для цього, начебто, треба підтвердити платіжність картки в банкоматі чи терміналі. Й зробити це потрібно терміново, бо, начебто, завтра вже буде пізно. Чи то директор фірми поїде у відпустку, чи то кінець місяця, й бухгалтер не зможе зробити платіж. І знову мобільний, банкомат, незнайома комбінація цифр, диктування SMS-паролю... Все – грошей нема.
Заходи безпеки при використанні банківських продуктів.
По-перше, пам’ятайте, що співробітники банку не мають права зв'язуватися з клієнтом по телефону і уточнювати його особисті дані. Паролі та інша інформація від банку – це секретна інформація. "ПриватБанк" відмовився від використання будь-яких персональних даних під час телефонних розмов з клієнтами. Як повідомляє прес-служба банку, це дозволить звести до мінімуму можливість шахрайства при дзвінках клієнтам нібито від імені банку. Наразі, при знятті коштів в банкоматі "ПриватБанку", ви можете прочитати застереження: "Шановний, пам’ятайте, ми не телефонуємо й не запитуємо ваші особисті дані".
Ніколи не повідомляйте номер банківської картки, термін її дії, ПІН-код або CVV2-код, пароль в "Приват24", а також паролі, що надходять в SMS. Якщо дзвонять і уточнюють ці дані, знайте: це спроба шахрайства.
Що необхідно зробити, якщо Ви стали жертвою шахраїв?
У разі, коли з банківської картки були зняті гроші без відома власника чи завдяки шахрайським діям, радимо передусім повідомити про це в банк, щоб заблокувати картку (або зробити це самостійно в банкоматі чи Інтернет-банку). Слід звернутися до банку із заявою про несанкціоноване зняття грошей для проведення розслідування, та до Рокитнянського районного відділу міліції із заявою про шахрайські дії відносно Вас. Адже шахрайство це тяжкий злочин передбачений ст. 190 Кримінального кодексу України та передбачає позбавлення волі строком до восьми років.
Як не попастися на вудку шахраїв
1. Для отримання переказу на картку будь-якого банку, і не тільки на території України, достатньо тільки номера картки. Це правила міжнародних платіжних систем. Вони діють у всьому світі й для всіх банків.
2. Співробітники «ПриватБанку» не дзвонять клієнтам.
3. За жодних обставин не повідомляйте свої персональні дані по телефону, особливо цифрові коди з SMS-повідомлень банку.
4. Закріпіть за своїми банківськими рахунками новий телефонний номер («фінансовий» номер), найкраще оформіть його на контракт.
5. Вивчіть, яку інформацію за вашим номером телефону, адресою електронної пошти, ПІБ, профілем соцмережі можуть отримати потенційні зловмисники. Постарайтеся видалити небезпечну інформацію.
6. Не передзвонюйте потенційному покупцеві, якщо він імітує поганий зв’язок.
7. Ніколи і за жодних умов не виконуйте з банкоматом дії, які вам диктує по телефону незнайомець.
8. Налаштуйте у свого оператора SMS-повідомлення про зміну секретного слова-пароля.
9. Для прийому платежів в Інтернеті використовуйте тільки картку з нульовим балансом.
10. У разі підозри про здійснення шахрайської операції з вашим рахунком, негайно телефонуйте, пишіть в онлайн чат або йдіть у найближче відділення й вимагайте заблокувати усі ваші рахунки і транзакції.
11. Не вірте «ідеальним» покупцям, які не торгуються, беззастережно оплачують пересилку, комісію за здійснення платежу.