Через мережу Інтернет та телемагазини здійснюється реалізація побутової техніки та побутового приладдя, комп’ютерної техніки, засобів косметології, парфумерно-косметичних виробів, спортивного знаряддя та тренажерів, медичної техніки, засобів для корекції фігури та ін.
На сьогоднішній день торгівля з використанням Інтернет є досить поширеною. Чимало тих громадян, у кого є доступ до Інтернету, хто останнім часом купуює різні товари у всесвітній мережі. Це й не дивно, адже там, не встаючи з улюбленого крісла, можна вибрати й замовити майже все - постільну білизну, одяг, найрізноманітнішу побутову техніку тощо. Все це підкріплюється яскравими картинками та неймовірно низькими цінами. Як тут не зацікавитися і не купити наосліп?
Чи не найбільшим задоволенням перегляд каталогів Інтернет-магазинів є для жінок. Гарно вдягнені моделі, недорогі косметичні засоби, предмети інтер'єру, які нашим господиням часто і не снилися, миттєво спрацьовують і декількома кліками комп'ютерної мишки товар замовляється додому.
Проте коли омріяна посилка приходить, у більшості випадків ілюзії зникають. Інколи приходять речі кольору інакшого від того, що на фото, відмінної тканини. Та найбільше проблем виникає із розмірами, хоча замовлення речі було здійснено за розміром, виміряного за наданою на сайті таблицею.
Так, нещодавно, наприклад, до відділу звернулася молода жінка, яка придбала жіночий костюм у Інтернет-магазині, який не підійшов їй по розміру. Проте через неуважність клієнтки та недобросовісність продавця, повернути товар не вдалося, адже у жінки не було жодного документа, що підтверджував би факт покупки: чека або договору про поставку.
Так буває у більшості випадків, адже покупці часто нехтують інформацією про продукцію та відомостями про продавця, з яким співпрацюють, до прикладу, замість його юридичної адреси, зазначають лише електронну адресу або контактний телефон. В результаті виникають непорозуміння, звернутися фактично немає куди, складно розшукати продавця, який не вказує на своєму сайті адреси.
На сьогодні купівля товарів через інтернет – це трохи лотерея для покупців. Є випадки коли:
замість замовленого (та вже попередньо оплаченого) мобільного телефону, покупець отримує його з дефектом, у неповній комплектації, не тієї моделі;
• доставлений слуховий апарат доставлено з дефектом;
• музичний інструмент (гітара) з механічним пошкодженням струни;
• не повертають кошти за повернутий продавцю костюм;
• Інтернет-магазин, у якому купували товар, може зникнути, як щойно отримає гроші;
• товар виявиться фальсифікованим, конфіскованим, краденим тощо;
• відсутні гарантійні зобов'язання виробника (продавця) та ін.
Радимо дотримуватися певних правил
Оскільки споживач не має можливості ознайомитися з товаром безпосередньо, Закон України «Про захист прав споживачів» (далі-Закону) встановлює особливі вимоги до продавця під час надання інформації про товар і додаткові права споживача.
Перед укладенням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен надати споживачеві інформацію про:
• найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;
• основні характеристики продукції;
• ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;
• гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом продукції; період прийняття пропозицій;
• умови поставки або виконання договору;
• порядок розірвання договору.
Згідно до ч.3 ст. 13 Закону факт надання інформації повинен бути підтверджений письмово або за допомогою електронного повідомлення. Інформація, підтверджена таким чином, не може бути змінена продавцем (виконавцем) в односторонньому порядку.
Споживач має право розірвати укладений на відстані договір шляхом повідомлення продавця (виконавця) про це протягом чотирнадцяти днів з моменту підтвердження інформації або з моменту одержання товару чи першої поставки товару (ч.4 ст. 13 Закону).
У разі ненадання документа або підтвердження інформації споживач повідомляє продавця (виконавця) про недійсність договору. Продавець (виконавець) протягом тридцяти днів з моменту одержання такого повідомлення повинен повернути споживачеві одержані кошти та відшкодувати витрати, понесені споживачем у зв'язку з поверненням продукції (ч.6 ст. 12 Закону).
Якщо всупереч вимогам цієї статті протягом установлених строків продавець (виконавець) не здійснює повернення сплаченої суми грошей за продукцію у разі розірвання договору, споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості продукції за кожний день затримки повернення грошей (ч.9 ст. 12 Закону).
Якщо інше не передбачено договором, продавець повинен доставити товар не пізніше 30 днів з моменту одержання згоди споживача на укладання договору (ч.6 ст.13 Закону). Доставляє товари, як правило:
• кур'єр магазину;
• пошта;
• кур'єрська служба;
• залізниця.
Не менш різноманітними й способи оплати. Найпоширеніші:
• готівкою (кур'єру);
• банківським переказом;
• платіжними картками на сайті магазину.
Найбільш безпечний варіант - банківський переказ. Незважаючи на декілька відсотків банківської комісії, в разі виникнення проблем із магазином, у вас буде документ про перерахунок коштів.
Споживачеві, крім інформації про товар, повинна бути надана інформація про порядок і терміни повернення товару.
Повернення товару належної якості здійснюється за таких умов:
• у разі збереження товарного вигляду, споживчих властивостей товару;
• якщо є документ, який підтверджує факт і умови купівлі вказаного товару.
Для здійснення права на розірвання договору споживач повинен зберігати одержану продукцію у незміненому стані (ч.7.ст12 Закону).
Однак, повернути товар, який не сподобався, удасться не завжди. У разі коли інше не передбачено договором, споживач не має права розірвати договір, укладений на відстані, якщо:
• надання послуги або поставка товару електронними засобами зв'язку за згодою споживача відбулися до закінчення строку розірвання договору;
• ціна товару або послуги залежить від котировок на фінансовому ринку, тобто поза контролем продавця;
• договір стосується виготовлення або переробки товару на замовлення споживача, тобто якщо товар не може бути проданий іншим особам або може бути проданий лише з істотними фінансовими втратами для продавця (виконавця);
• споживач відкрив аудіо- чи відеокасету або носій комп'ютерного забезпечення, які постачаються запечатаними;
• договір стосується доставки періодичних видань;
• договір стосується лотерей чи інших азартних ігор.
Отакі правила дозволять максимально вберегти себе від можливих проблем.