15 березня - Всесвітній день прав споживача
У квітні 1985р. Генеральна Асамблея 00Н затвердила Керівні принципи щодо захисту інтересів споживачів, які повинні використовуватися урядами країн світу при реалізації політики і захисту інтересів споживачів.
Зазначені принципи спрямовані на захист споживачів від недоброякісних товарів (робіт, послуг), які можуть завдати шкоди здоров'ю та безпеці; сприяння економічним інтересам споживачів та їх захист; ефективні процедури розгляду скарг споживачів; одержання достовірної інформації, необхідної для компетентного вибору товару (робіт, послуг) у відповідності з індивідуальними запитами і потребами; просвіту споживачів; свободу створювати споживчі та інші відповідні групи або організації та можливість для таких організацій висловлювати свою точку зору під час прийняття рішень, які зачіпають їх інтереси. Керівні принципи щодо захисту прав споживачів підписані Україною. Розбудова правової держави та здійснення докорінних економічних перетворень в Україні об'єктивно обумовили необхідність розв'язання на державному рівні проблем цивілізованого захисту прав споживачів. З урахуванням міжнародних основ цивілізованої споживчої політики, Верховна Рада України у травні 1991 року прийняла Закон України "Про захист прав споживачів". У ньому були визначені основні правові положення захисту інтересів споживачів товарів (робіт та послуг) в умовах функціонування різних форм власності, розширення ринкових і товарно-грошових відносин. Розв'язання багатогранних проблем захисту прав споживачів потребує створення відповідних правових, економічних, соціальних, політичних та інших умов. Усім причетним до цієї життєво важливої, благородної справи вірними дороговказами служать відповідні статті Конституції України, Закону України "Про захист прав споживачів", Укази Президента України та постанови Уряду з цих питань. Просування та забезпечення прав споживачів буде гарантованим лише тоді, коли закладені в державних документах принципи, поряд із центральними, візьмуть на озброєння і місцеві органи влади. Саме вони покликані представляти інтереси споживачів з усіх питань перед суб'єктами господарювання.
Проте діяльність виробників та торговельної сфери все ще будується на жорсткому нав'язуванні споживачам договірних умов відносно якості товарів і ціни. Розвиток ринкових відносин супроводжується різким зростанням комерційного ризику споживача щодо дійсних якостей товарів чи послуг, їх безпеки для здоров'я, гарантійного та післягарантійного обслуговування.
Необхідне енергійне втручання держави. За нових умов, як це доведено світовим досвідом, підприємство чи підприємець, виготівник повинні органічно вписуватись в загальнолюдську діяльність: забезпечувати високу якість безпеку, низьку купівельну ціну товарів (послуг), задовольняти екологічні вимоги, досягати високого ступеню переробки і т.п.
Отримавши широкі правові повноваження, виконавча влада повинна подбати про механізм виконання своїх функцій та створення впливових засобів забезпечення прав споживачів, розробити єдину методику аналізу та прогнозування соціально-економічного розвитку регіонів, чіткіше визначати в нормативних документах поняття "координація діяльності", "узгодження дій" тощо, враховувати, що кінцеву відповідальність за результати прийнятих рішень насамперед несуть місцеві органи виконавчої влади. Другим злободенним питанням, є підвищення якості вітчизняної продукції та отримання інтервенції неякісних і небезпечних товарів та послуг іноземного виробництва. Економіка нашого століття в цивілізованому світі - це економіка споживача.
Протягом 2013 року Інспекцією з питань захисту прав споживачів у Київській області разом з правоохоронними органами, органами центральної виконавчої влади спрямувало свою діяльність на забезпечення реалізації державної політики щодо дотримання законодавства з питань захисту прав споживачів, визначених актами та дорученнями Президента України, КМУ, розпорядженнями Київської облдержадміністрації. Задоволення потреб споживачів області у продовольчих та промислових товарах, побутових і комунальних послугах здійснювалось на основі безумовного додержання цих вимог щодо їх якості та безпеки, постійного контролю за цим з боку інспекції.
Інспекцією проводилась відповідна роз'яснювальна робота з господарюючими суб'єктами щодо дотримання ними вимог чинного законодавства про захист прав споживачів, проводились консультації по розміщенню достовірної інформації на об'єктах торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг, в засобах масової інформації, надавались відповідні роз'яснення щодо виявлених порушень у вище зазначених сферах, про наявність нормативно - технічних документів у СПД тощо. За 2013 рік Інспекцією безпосередньо надано 308 письмових юридичних консультацій, 294 консультацій та роз´яснень споживачам і господарюючим суб´єктам щодо вимог чинного законодавства України, зокрема щодо їх законних прав та обов´язків, в першу чергу стосовно прав споживачів при виборі товарів (робіт, послуг). Також споживачам Інспекцією надавалась методична допомога, роз´яснення щодо застосування нормативно-правових актів України та використання нормативних документів. Інформацією за результатами роботи Інспекції за поточний період надруковано у виданнях засобах масової інформації (52 матеріали), а саме інформацію по роз´ясненню законодавства про захист прав споживачів, про стан торгівельного обслуговування населення, про якість та безпеку товарів (робіт, послуг), надання послуг у житлово-комунальній сфері, оскільки захист пав споживачів це важлива складова частина соціального та правового захисту громадян. Інспекцією розроблено та розповсюджуються через веб-сайти міських рад, районні та міські друковані ЗМІ проекти пам´яток: «Продаж непродовольчих товарів через Інтернет», «Пам´ятка автомобілісту», «На що потрібно звертати увагу при придбанні продовольчих товарів. Поради споживачу», «Придбання електропобутової техніки. Проблемні питання».
Через засоби масової інформації в газетах: «Вісті» (м. Бориспіль), «Майдан – Брок», «Гриф», «Сім´я» (м. Біла Церва), «Вишгород» (м. Вишгород), «Миронівський край» (м. Миронівка), «Вісник Кагарличчини» (м. Кагарлик), «Яготинські вісті» (м. Яготин), «Вісті Переяславщини» (м. Переяслав-Хмельницький), «Бучанські новини» (м. Буча), «Ірпінський вісник» (м. Ірпінь), «Вечірній Богуславі» (м. Богуслав), «Обухівські вісті» (м. Обухів) проводилось інформування населення про діяльність Інспекції та вжиті заходи щодо захисту прав громадян-споживачів, якість і безпека продуктів харчування, а також товарів широкого вжитку, якісне надання послуг, робота зі зверненнями та скаргами споживачів, реалізація продукції дитячого харчування тощо.
Результатами проведеної роботи за 2013 рік Інспекцією стало проведення перевірок суб´єктів господарської діяльності – 1813, що збільшилось на 61,9% в порівнянні з 2012 роком.
Порушення законодавства про захист прав споживачів виявлено у 1578 підприємствах, що складає 87,0% від числа перевірених. Кількість виявлених та попереджених порушень становить 19 633, що на 27,1% більше ніж в 2012 році. При цьому збільшилась кількість таких порушень як: виробництво, продаж (реалізація) товарів (робіт, послуг), які не відповідають вимогам НД на 16,7%; відсутність своєчасної та повної інформації на 36,6%, продаж (реалізація) товарів (робіт, послуг) без відповідних супровідних документів на 12,9%; продаж товарів (робіт, послуг) без видачі розрахункового документу, що засвідчує факт купівлі або надання послуг (касового чека, квитанції) на 35,8%. Перевірено якість товарів (робіт, послуг) народного споживання на суму 5523,0 тис. грн., з яких забраковано та тимчасово припинено до реалізації продукції на суму 4615,1 тис. грн. (83,5% з числа перевірених). До господарюючих суб´єктів підприємницької діяльності застосовано адміністративно-господарські санкції на суму 3512,0 тис. грн., які в порівнянні з 2012 роком збільшились на 6,5%. За результати перевірок до адміністративної відповідальності притягнуто 1517 осіб, що на 75,9% більше 2012 року. Накладено адміністративних санкцій за порушення законодавства про захист прав споживачів на загальну суму 247,3 тис. грн., що на 57,8% більше загальної кількості 2012 року. Інспекцією видано 17 240 приписів про тимчасове припинення виробництва, відвантаження, реалізації і продажу товарів (робіт, послуг), 717 приписів про порушення прав споживачів, у 1688 випадках заборонено виробництво, відвантаження, продаж товарів, виконання робіт, надання послуг.
Інспекцією щотижнево надавалась інформація про виконання плану роботи в розмірі перевірених суб´єктів господарювання в регіонах Київської області. Наступне питання стосується роботи зі зверненнями та скаргами споживачів. Їх потік до Інспекції зростає. Як показує аналіз, протягом 2013 року до Інспекції надійшло 853 звернень, що на 19,0% більше за 2012 рік (717 звернень). Від найменш соціально захищених категорій громадян (інвалідів війни, учасників війни, дітей війни, пенсіонерів, членів багатодітних сімей, ліквідаторів аварії на ЧАЕС) надійшло 23 звернення (2,7%), депутатів різного рівня – 11 звернень (1,3%) від загальної кількості.
Значна кількість звернень надійшла до Інспекції з Києво - Святошинського, Бориспільського, Васильківського, Броварського, Макарівського. Обухівського, Бородянського та Кагарлицького районів, міст Переяслав – Хмельницький, Сквира, Богуслав, Березань. Аби виявити недоліки і переконатися в правдивості отриманих заяв та скарг споживачів, на виконання розпоряджень Держспоживінспекції України, Київської ОДА, прокуратури Київської області спеціалісти Інспекції безпосередньо виїжджають по місцезнаходженню господарюючого суб´єкта, на місці розглядають звернення споживачів, перевіряють дотримання законодавства про захист прав споживачів, вирішують питання, які гостро непокоять людей і потребують невідкладного рішення. За 2013 рік надходили звернення, які стосуються наступних питань: 10% якості та безпеки продовольчих товарів; 27,9% якості та безпеки непродовольчих товарів; 55,3% якості надання послуг; 18,5% якості надання житлово-комунальних послуг; 1,9% торгівля продукцією ресторанного господарства; 1,2% порушення анти тютюнового законодавства; 3,6% придбання товарів через Інтернет. Завдяки професійному та об´єктивному розгляду звернень громадян – споживачів спеціалістами Інспекції повернуто кошти за неякісні товари народного споживання та неякісно надані послуги на загальну суму 199,8 тис. грн. Інспекція намагається дати вичерпні відповіді на більшість основних запитань, не пов´язаних із захистом прав споживачів, спираючись при цьому на чинне законодавство і практику його застосування, з метою турботи про кожного громадянина України. Як засвідчує статистика звернень споживачів багато питань виникає з причини відсутності у населення необхідних знань та достовірної інформації про свої права та обов´язки суб´єктів господарської діяльності. Самостійно споживач не в змозі захистити себе від неякісних товарів і послуг, свавілля монополістів, несумлінних виробників, продавців, він гостро потребує підтримки держави і тому основна задача Інспекції – забезпечити ефективний захист прав та інтересів населення, а це можливо зробити тільки об´єднавши зусилля та підвищити ефективність співпраці з органами виконавчої влади. На даний момент, в умовах ринкової економіки наведені дані ще раз засвідчують, що споживач не може захистити свої права та інтереси, він строго потребує захисту та підтримки, передусім з боку держави. Від нашої роботи залежить життя та здоров'я кожного, безпека навколишнього середовища, дієвий захист малозабезпечених верств населення від ошукування та шахрайства.
Шановні споживачі, якщо у Вас виникатимуть питання щодо захисту Ваших законних прав, ми готові Вам допомогти. Пишіть до нас за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 6, Інспекція з питань захисту прав споживачів у Київській області. 13 березня з 10-ї до 16-ї години відбудеться пряма телефонна лінія «Споживач, Вас слухають у Держспоживінспекції у Київській області», тож телефонуйте: 279-92-62, 279-92-63.
Сердечно вітаємо Вас із нагоди професійного свята – Всесвітнього дня прав споживача!