Про пенсії, субсидії, пільги та інше – чергова добірка інформації від Пенсійного фонду України:
Спрощений механізм звернення за житловою субсидією
13 червня Уряд ухвалив постанову N601, яка дає можливість в рамках експериментального проєкту максимально спростити процедуру звернення громадян за житловою субсидією і забезпечити швидке прийняття рішення щодо її надання.
Спрощений механізм звернення за житловою субсидією звільнить громадян від потреби збирати довідки і витрачати час на заповнення декларації на призначення житлово-комунальних субсидій.
Уповноваженому члену родини треба буде тільки подати спрощену заяву, в якій зазначити інформацію про членів домогосподарства, на яких має бути призначено субсидію, місце проживання та реквізити рахунку, на який має зараховуватись субсидія у випадку призначення. Далі – органи Пенсійного фонду з офіційних джерел інформації самостійно здійснюють збір та обробку відомостей, необхідних для призначення виплати.
Фізично відвідувати органи Пенсійного фонду, для подання спрощеної заяви, не потрібно. Час, який витрачає людина чи родина на призначення соціальних допомог, буде мінімізовано, а процес подання заяви – максимально автоматизовано.
В електронній формі спрощене звернення можна подати в онлайн-кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду України.
Для подання заяви на призначення субсидії за експериментальним проєктом через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, необхідно зробити декілька кроків, а саме:
Крок 1. Зайти на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (www.portal.pfu.gov.ua).
Крок 2. Авторизуватись за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП). Увійти в особистий кабінет.
Крок 3. У меню зліва обрати розділ «Комунікації з ПФУ» та пункт «Заява на житлову субсидію/пільгу».
Крок 4. У вікні, яке з’явиться на екрані, вибрати опцію «Заява про призначення та надання житлової субсидії за експериментальним проєктом», заповнити обрану заяву та відправити її на розгляд до Пенсійного фонду України.
Чи призначається пенсія у зв’язку з втратою годувальника дитині військовослужбовця, який зник безвісти?
Так, пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається, непрацездатним членам сім’ї (в тому числі дітям) годувальника, якому, зокрема, надано правовий статус особи, зниклої безвісти за особливих обставин (ст. 36 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”).
Діти належать до непрацездатних членів сім’ї, якщо не досягли віку 18 років (діти, які навчаються, та діти-сироти – 23 років) або старші цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до досягнення 18 років.
У членів сім’ї годувальника, якому надано правовий статус особи, зниклої безвісти за особливих обставин, право на отримання пенсії у зв’язку з втратою годувальника виникає через один місяць з дня внесення інформації про безвісне зникнення особи до Єдиного реєстру досудових розслідувань або до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.
Після виникнення права на отримання пенсії у зв’язку з втратою годувальника, за її призначенням можна звернутись із заявою до обраного сервісного центру Пенсійного фонду України або через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (portal.pfu.gov.ua).
До заяви додаються документи:
- паспорт дитини або законного представника;
- документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності);
- свідоцтво про народження дитини;
- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань або з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.
Важливо! Пенсія призначається незалежно від тривалості страхового стажу особи, зниклої безвісти за особливих обставин.
Оскільки розмір пенсії у зв’язку з втратою годувальника визначається, виходячи із тривалості страхового стажу годувальника, за наявності документів, які підтверджують його страховий стаж, – варто долучити їх до заяви.
Чи враховується до сукупного доходу допомога при народженні дитини?
До середньомісячного сукупного доходу сім’ї не включається частина допомоги при народженні дитини, виплата якої проводиться одноразово (10 320 грн).
Водночас решта допомоги, яка щомісячно виплачується протягом наступних 36 місяців (860 грн), до середньомісячного сукупного доходу сім’ї при розрахунку житлової субсидії враховується (п. 4 та п.5 Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №632).
Чи треба повідомити ПФУ про втрату банківської картки?
З питаннями, що стосуються банківських сервісів, доцільно звертатися до відділення банку, в якому ви обслуговуєтеся.
Як правило, нова банківська карта “прив’язується” до поточного банківського рахунку пенсіонера, і в такому разі повідомляти орган Пенсійного фонду про втрату картки не потрібно.
Якщо ж ви змінили рахунок у банку або змінили банк, то таку інформацію потрібно надати до органу Пенсійного фонду України обов’язково.
Для цього до будь-якого зручного сервісного центру Фонду або через вебпортал електронних послуг Фонду (https://portal.pfu.gov.ua/) слід подати відповідну заяву, зазначивши нові банківські реквізити.
Як перевірити інформацію про сплату добровільних пенсійних внесків?
З кожним днем все більше українців долучаються до сплати добровільних пенсійних внесків.
Зрозуміло, що людей, які їх сплатили, цікавить питання: де і як саме можна перевірити дані про зарахування платежу?
У разі коли добровільні внески сплачено за себе, то побачити це можна якщо:
Зайти в свій особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua/).
У розділі “Комунікації з ПФУ” (на панелі зліва) обрати опцію “Запит на отримання електронних документів”.
У вікні, що відкриється, в полі “Тип звернення” з випадаючого списку обрати опцію “Довідка ОК-5”.
Дати згоду на передачу та обробку своїх персональних даних та відправити запит до ПФУ.
Щоб ознайомитися з результатами розгляду запиту в боковому меню слід обрати категорію “Мої звернення” та розгорнути поле з повідомленням про сформовану довідку ОК-5.
Завантажити сформований документ.
На останній сторінці довідки ОК-5 в розділі “Звітний рік: 2023 рік” відображено заробітну плату для пенсії, розрахованої з добровільно сплаченого внеску, та кількість днів набутого страхового стажу.
Детальніше про алгоритм: https://tinyurl.com/2fjc23mu
Довідково:
Ознайомитись з інформацією, як укласти Договір про добровільну сплату страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, можна за посиланням: https://tinyurl.com/mtmfpz8h
Чи призначається пенсія у разі втрати годувальника дитині, якщо її батько позбавлений батьківських прав?
Так, у такому випадку пенсія у разі втраті годувальника призначається.
Відповідно до пункту 2 статті 166 Сімейного кодексу України особа, позбавлена батьківських прав, не звільняється від обов'язку щодо утримання дитини.
З особи, позбавленої батьківських прав, стягуються аліменти на користь дитини, а у разі її смерті – призначається пенсія по втраті годувальника (годувальник набув необхідного страхового стажу).
Пільги та субсидія для родини з прийомними дітьми
Сім’я, в якій проживають прийомні діти, має право на пільги, якщо середньомісячний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу не перевищує величину доходу, що дає право на податкову соціальну пільгу (3760 грн).
Пільга у розмірі 50% знижки надається:
- на оплату житла в межах норм, передбачених законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожного члена сім’ї, який постійно проживає в жилому приміщенні (в т.ч. прийомну дитину), та додатково 10,5 кв. метра на сім’ю);
- на користування комунальними послугами (газопостачання, електропостачання та інші послуги) та на вартість скрапленого балонного газу для побутових потреб (в межах норм та соціальних нормативів, визначених Кабінетом Міністрів України);
- на вартість палива (у разі якщо відповідні будинки не мають центрального опалення).
Коли середньомісячний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу перевищує 3760 грн – родина має право звернутися за призначенням житлової субсидії.
При призначенні житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком до складу домогосподарства прийомної сім’ї включаються діти, які не зареєстровані (не задекларовані) в житловому приміщенні (будинку) цієї сім’ї, але фактично там проживають – на них розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування. При цьому доходи таких дітей (у разі наявності) в сукупний дохід домогосподарства для призначення субсидії не враховуються.
За призначенням пільги або житлової субсидії до органу Пенсійного фонду України може звернутись один з батьків-вихователів прийомної сім’ї, в якій не менше року проживають троє або більше дітей.
Довідково! За такими ж правилами субсидія надається дитячим будинкам сімейного типу та сім’ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування.
Чи можна сплачувати добровільні внески за ув’язнену особу?
Так, сплачувати добровільні страхові внески можна за будь-яку людину, яка:
- досягла 16-річного віку;
- не є пенсіонером;
- значиться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
На яку дату визначається кількість членів домогосподарства при призначенні субсидії?
Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія (п. 24 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 „Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”).
Наприклад, якщо субсидію призначено з липня 2023 року, то й кількість членів домогосподарства враховується станом на 1 липня 2023 року.